Tilbake til alle arrangementer

"Uprøvde friheter". Platelansering med Maria Mohn og band

Maria Mohn fikk oppdraget med å synge på KKVs album nummer 500: Uprøvde friheter. Alle tekstene er skrevet av Erik Hillestad, som har vært leder av KKV i snart 50 år. – Jeg oppdaget Maria Mohns vakre stemme og sterke formidlingsevne i fjor, da vi laget juleplata “Over deg vil stjernen skinne”, sier Erik Hillestad. Himmel over livet Dette var stemmen han søkte til de elleve tekstene han har skrevet, som handler om alt fra hverdagslig sårbarhet, ungdomslivets gåter og sorg over brutale hendelser i verden. Gjennom tekstene lyser håpet som bunner i Hillestads faste overbevisning om at vi alle har tilgang til Guds favn. Han forutsetter en himmel over våre små liv, som gjør dem større, mer meningsfulle. Denne vissheten gjør at han frimodig inviterer folk med seg til uprøvde friheter.

Band med trøkk. En artist med vakker stemme som synger melodiøse sanger kunne lett blitt i overkant sødmefylt. Men Maria Mohn og produsent Hillestad har valgt musikere som tilfører prosjektet adskillig rufs og trøkk. Her har David Wallumrød (keyboards), Erland Dahlen (trommer og sag), Jo Berger Myhre (bass) og Åsbjørg Ryeng (bandoneon) gjort sitt for at resultatet er alt annet enn sukkersøtt. Stor stemmeprakt – Jeg opplever Maria som en begavelse i å formidle tekster. Hun er klok og har en vidunderlig stemme, men er likevel ikke redd for å bli ‘møkkete på fingrene’, sier han og henviser til et komp som har dybde og fylde, men likevel er uvørent nok til at de hymniske tekstene hans får solid bakkekontakt. – I tillegg er hun god til å skrive melodier, og to av låtene har hennes tonale signatur.

Morens begravelse. Noen av sangene er svært personlige for Hillestad, som sanger til barna hans Maria og Øystein, til moren Sigrids begravelse og til bestefar Sigvard Engesets melodier. De fleste av dem er også utgitt på noter i sangboka Uprøvde friheter som i sommer ble utgitt på Cantando Musikkforlag. – Da Erik spurte om jeg ville synge på denne plata, var det veldig lett å svare ja. Og jeg må innrømme at det var et helt spesielt verdifullt øyeblikk for meg da vi spilte inn Morild – denne melodien Eriks mor skrev få år før hun døde, som Erik laget tekst til, og som Sigvart Dagsland framførte i hennes begravelse. Og så spiller vi den noen få år etterpå inn i det samme kirkerommet! sier Maria Mohn.

Forrige
Forrige
25. februar

Messe mot kveld

Neste
Neste
14. mars

Det Norske Blåseensemble: "Ekstase og undergang"