Gamle Fredrikstad kirke har i årevis vært et populært spillested for musikere og artister på grunn av sin gode akustikk.  Den har vært scene for Månefestivalen og Mozartfestivalen med store norske artister, innspillingslokale for Leif Ove Andsnes og Det Norske Blåseensemble og innspillingssted for TV2. Samtidig er den et yndet konsertlokale for en lang rekke lokale kulturutøvere: korps, kor, musikere, sangsolister, band og teatergrupper.

Med det nye konseptet «Kulturkirken Gamle Fredrikstad» ønsker vi å dyrke særpreget vårt som konsert- og kulturarena. For mange kan tradisjonelle kirkekonserter og messer virke tunge og fremmede. Vi ønsker å senke terskelen inn for både utøvere og publikum. Og vi ønsker å lage et program som første og fremst beveger seg i landskapet utenfor den tradisjonelle kirkemusikken. Målet er å utvikle kulturkirken som en arena for musikk, dans, teater og kunst.

Gjennom «Gamlebymesse» gir vi et alternativt gudstjenestetilbud, som inneholder musikk i pop-og gospelgenren. Med et band av profesjonelle musikere og dyktige solister, uten preken, tilbyr vi en annerledes messe uten mange krav til forkunnskap. Tekster og musikk av Erik Hillestad, Karoline Krüger, Iver Kleive med flere.

Men Gamle Fredrikstad kirke vil selvsagt også fortsatt være soknekirke med gudstjenester, vielser, konfirmasjon og menighetsarbeid. Slik den har vært i flere hundre år.